Five Tribes. Dżiny i oazy na pustyni czyli kolorowy zawrót głowy
Gra
autorstwa Bruno Cathali
Rodzinna ocena, czyli co komu podoba się – subiektywnie
opisujemy wrażenia z gry
Karol czyli Tata
Five Tribes to gra, która oferuje
niepowtarzalną rozgrywkę przy każdej partii. Unikalny mechanizm tej gry polega
na zbieraniu z planszy rozłożonych figurek przedstawicieli tytułowych pięciu
plemion połączony z licytacją, zbieraniem zasobów, zajmowaniem miejsc na
pustyni oraz korzystaniem z mocy potężnych dżinów. A wszystko to w przepięknej
oprawie graficznej przywodzącej na myśl arabskie baśnie o Aladynie. Planszę gry
tworzy trzydzieści segmentów (miejsc pustyni) losowo ułożonych w kwadrat sześć
na pięć, z których każdy jest miejscem na pustyni (oazy, targowiska, miejsca
święte czy wioski). Na początku każdej partii rozkładamy losowo na planszy
dziewięćdziesiąt figurek przedstawicieli pięciu plemion, każdy w innym kolorze:
zieloni kupcy, niebiescy budowniczowie, czerwoni zabójcy, żółci wezyrowie i
biali mędrcy. Na każde miejsce pustyni kładziemy trzy figurki losowo wyciągnięte z woreczka. Każdy z graczy
otrzymuje na początku pewną ilością gotówki oraz wielbłądy, które kładzie na
kontrolowanych segmentach/miejscach na pustyni. Pod spodem planszy gracze
wykładają pierwsze dziewięć kart z talii towarów i fakirów dostępnych na
targowiskach.
Grę rozpoczyna licytacja, w
której gracze deklarują ile pieniędzy chcą przeznaczyć za możliwość wykonania
pierwszego ruchu (gracze przebijają lub nie ofertę poprzednika). Licytować trzeba
mądrze, bo gotówka liczy się do punktacji na koniec gry. Gracz, który wygrywa
licytację, pierwszy wykonuje ruch a po nim kolejni gracze według kolejności
ustalonej w licytacji. Ruch gracza polega na zebraniu wszystkich figurek z jednego
wybranego segmentu/miejsca na pustyni. Następnie gracz rozkłada po jednej
figurce na każdym segmencie w drodze do wybranego przez siebie. Robi to w ten
sposób, aby położyć ostatnią figurkę na wybranym segmencie, na którym musi
znajdować choć jedna figurka tego samego koloru/ z tego samego plemiona. Po
czym z tego segmentu gracz zabiera wszystkie figurki w tym samym kolorze co
położona. Jeżeli w wyniku zabrania figurek danego koloru segment/miejsce będzie
puste, to gracz przejmuje kontrolę nad danym miejscem i kładzie na nim swojego
wielbłąda (miejsce liczy się do punktacji na koniec gry). W wyniku podjęcia
figurek gracz może wykonać akcję przypisaną do figurek danego koloru/plemiona
np.:
·
białe figurki (starszyzna) odłożeni przez gracza
dają mu na koniec gry punkty zwycięstwa albo mogą być wykorzystani do wezwania
dżinów
·
niebieskie figurki (budowniczowie) są odkładane
do woreczka a w zamian gracz otrzymuje złote monety w ilości równej wynikowi pomnożenia
liczby niebieskich figurek przez liczbę sąsiadujących miejsc z niebieskim
oznaczeniem.
Po akcji danego plemienia/koloru
następuje akcja segmentu/miejsca pustyni, na którym gracz zakończył ruch. Akcje
miejsc dzielą się na obowiązkowe (dostawienie palmy w oazie lub pałacu w wiosce)
oraz dobrowolne (na targowisku płacąc złotymi monetami można dobrać karty
towarów/fakirów (z dziewięciu kart wyłożonych poniżej planszy) lub w miejscu
świętym przywołać dżina). Palmy i pałace dają dodatkowe punkty zwycięstwa temu
graczowi, który kontroluje dane miejsce (postawił na nim swojego wielbłąda).
Karty towarów lub fakirów zebrane przez gracza dają tym więcej złotych monet im
więcej różnych kart jest zebranych w danym komplecie na koniec gry. Natomiast
przyzwanie dżina - oprócz punktów zwycięstwa - daje graczowi różnego rodzaju
bonusy, np. dżin Jafaar - każdy wezyr/żółta
figurka na koniec gry daje trzy punkty zwycięstwa zamiast jednego, albo dżin
Leta - po opłacenia kosztu umożliwia graczowi zajęcie pustego segmentu/miejsca
pustyni i położenie na nim swojego wielbłąda.
Grę wygra ten gracz, który
uzbiera najwięcej punktów zwycięstwa z posiadanych na koniec gry:
·
Złotych monet
· Oaz, targowisk, miejsc świętych czy wiosek na
pustyni
·
Palm i pałaców w kontrolowanych oazach i
wioskach
·
Kompletów kart towarów (im więcej różnych kart
tym lepiej)
·
Dżinów, wezyrów – ludzie z żółtego plemienia i
starszych – ludzie z białego plemienia
Podsumowując, gra klimatem w
pełni oddaje arabskie baśnie dzięki pięknej grafice, mapie zapełnianej w
trakcie gry pałacami, palmami i
wypoczywającymi wielbłądami. Każdy gracz w swoim ruchu próbuje wykorzystać
możliwości połączenia trzech elementów: akcji danego plemienia z akcją miejsca
(np. przywołanie dżina, budowa pałacu czy zdobycie kart towarów), na którym
kończy ruch oraz zdobycia kontroli nad segmentami/miejscami pustyni poprzez usunięcie
z nich wszystkich figurek danego koloru. Każde z tych działań przynosi punkty zwycięstwa,
ale tylko ich przemyślane połączenie przyniesie sukces.
Beata
czyli Mama
Jak dla mnie gra zbyt kolorowa co powoduje, że ciężko podejmuje się decyzje. Gra wymaga wyobraźni przestrzennej. Ciekawa, ale nie porywająca.
Maciek
czyli 13-letni syn
Gra dość skomplikowana, ale ciekawa. Ciężko się skupić dłużej na planszy.
Na Plus
·
Klimat baśniowy
·
Piękna oprawa graficzna
·
Podobizny dżinów na kartach
·
Klimatyczne znaczniki czy tor kolejności gry
·
Gra świetnie prezentuje się na stole – zachęca
do gry i cieszy oko
·
Licytacja na początek każdej tury gry
·
Gra sprawdza się przy większej ilości graczy
·
Żywa mapa; wraz z grą mamy coraz więcej pałaców,
palm i wielbłądów a mniej figurek
·
Każda rozgrywka jest niepowtarzalna dzięki innemu
ułożeniu segmentów i figurek z plemion
·
Wiele dróg do zwycięstwa (poprzez kontrolę
terytoriów, przywoływanie dżinów, kart towarów czy wezyrów/starszych)
Na Minus
·
Gra nie jest typową grą rodzinną – wymaga
przestrzennego myślenia
·
Gra może powodować paraliż decyzyjny,
szczególnie przy grze dwuosobowej
·
Gra jest bardzo kolorowa, co niektórym utrudnia
granie
·
Trudność sprawia planowanie ruchu przy wielu
graczach (sytuacja na planszy jest dynamiczna)
·
Ilość ikon na kartach dżinów na początku gry może
onieśmielać
·
Gra może mieć duże przestoje podczas analiz
Dawno już nie grałam w takie gry. A szkoda, żałuję. To świetna zabawa - zwłaszcza w większym gronie :) Pozdrawiam ciepło :)
OdpowiedzUsuńKolejna planszówka warta uwagi :D
OdpowiedzUsuń