Strony

Kategorie

sobota, 22 lipca 2017

Takenoko

Takenoko, czyli jak chińska panda staje się koszmarem japońskiego ogrodnika
Gra autorstwa Antoine’a Bauzy

Rodzinna ocena, czyli co komu podoba się – subiektywnie opisujemy wrażenia z gry
Karol czyli Tata -
„Takenoko” to gra rodzinna od dwóch do czterech osób z elementami przestrzennymi w postaci rosnących bambusów w japońskim ogrodzie. Rozgrywka trwa od 45 minut do godziny.
 „Takenoko” stanowi odmianę lekkiej gry o tematyce meteorologiczno-ogrodniczej w absolutnie znakomitym klimacie Japonii z uroczą choć wiecznie głodną chińską pandą i zapracowanym japońskim ogrodnikiem. Gra stanowi wyścig pomiędzy graczami w celu zdobycia jak największej ilości punktów, które otrzymują poprzez realizację celów z posiadanych kart a są ich trzy rodzaje (tym wyżej punktowane im trudniejsze do wykonania):
1.   ogrodu - zbudowanie odpowiedniego układu ogrodu w danym kolorze (zielony, różowy i żółty)
2. \ogrodnika – wyhodowanie określonej ilość i wielkości bambusów w danym kolorze (rosną do góry)
3.  pandy – zjedzenie odpowiedniej ilości i koloru zestawu bambusów
Każdy z graczy na początku rozgrywki otrzymuje po trzy cele – jeden z każdego wyżej wymienionego rodzaju oraz swoją planszę gracza (oczywiście z pandą) z dwoma drewnianymi żetonami do zaznaczania podjętych akcji w danej turze. Żetony akcji są opatrzone ładnymi wzorami nadającymi dodatkowy klimat grze.

Jak wyżej wskazałem każdy gracz realizuje swoje cele poprzez dwie akcje podejmowane w swojej turze (wyjątkowo mogą to być trzy o ile kostka pogody nam na to pozwoli). Tura każdego gracza rozpoczyna się od rzutu kością pogody to jest wpływ pogody na działania gracza np.:

o     słońce – to dodatkowa akcja dla gracza (nie może być jednakowych akcji)
o     deszcz – nawodnienie jednego elementu ogrodu (bambus rośnie o jeden pęd w górę)
o     wiatr – możliwość wykonania dwóch jednakowych akcji w turze przez gracza
o    piorun – możliwość przeniesienia pandy na dowolne pole na planszy (i zjedzenie jednego pędu bambusa)
o  chmura – możliwość pobrania usprawnienia (specjalny żeton, który kładziemy na kaflu na planszy: blokada przed zjedzeniem bambusa przed pandę, nawodnienie – nawet gdy nie dochodzi tam woda, nawóz – bambus rośnie o dwa pędy w górę)
o    znak zapytania – gracz wybiera jeden z powyższych wyników na kości pogody

Gracz po poznaniu wyniku rzutu na kości pogodowej ma do wyboru podjęcie dwóch akcji z pięciu możliwych w celu realizacji celów z posiadanych na ręku kart celów (układu ogrodu, ogrodnika czy pandy). Gracz nie może podejmować dwóch takich samych akcji chyba, że kość pogody mu na to pozwoli (wyrzucony na kości symbol wiatru). Zatem jakie gracz może wybrać akcje:
o      dobranie trzech pól ogrodu, z których wybieramy jeden i dokładamy do ogrodu
o    pobranie kanału nawadniającego (bambus rośnie tylko jeśli fragment ogrodu ma dostęp do wody) – kanał ten można od razu umieścić na planszy, można też przechować na swojej planszy gracza
o    ruch ogrodnikiem (w linii prostej); pole, na którym skończy (o ile jest nawodnione) dostaje nowy pęd bambusa (bambus rośnie w kolorze pola (żółty bambus na żółtym polu) do wysokości czterech pędów w górę.
o    ruch pandą (w linii prostej); na polu, na którym skończy ruch, panda zjada jeden pęd bambusa – pęd bambusa trafia na planszę gracza.
o    pobranie karty z celem (jak już wiemy mamy ich 3 rodzaje); dobieramy kartę dowolnego typu (limit kart 5)

Jeśli w czasie swojej tury gracz wypełni jakiś cel z posiadanej karty to ją odsłania dzięki czemu inni gracze wiedzą kto jest liderem w danej turze. Gra trwa do momentu jeśli jeden z graczy osiągnie określoną ilość celów w grze przypisaną do liczby grających (np. dla trzech graczy jest osiem celów) wtedy zaczyna się ostatnia runda gry.  Gracz z ośmioma celami otrzymuje kartę cesarza (zielona) i kończy swoją turę po czym pozostali gracze wykonują ostatnią turę. Na koniec gry gracze zliczają punkty z odkrytych/wykonanych przez siebie kart celów i wygrywa ten gracz który ma ich najwięcej. Gracze ten otrzymuje tytuł cesarskiego ogrodnika J  

Podsumowując, „Takenoko ” to gra familijna, gra dla całej rodziny w tym co ważne jest w stanie swoim wyglądem i tematyką przekonać do gry płeć piękną. Gra posiada proste zasady ale wymaga obrania jakieś strategii wykonywania celów i wzięcia pod uwagę losowość (kość czy wylosowane karty celów).

Beata czyli mama – Bardzo ładna kolorowa gra. Wymaga myślenia i kombinowania. Jak każda gra w stylu japońskim pięknie wykonana.

Maciek czyli 15-letni syn –  gra zupełnie nie w moim stylu.  Nie przyciągnęła mojej uwagi.

Bartek czyli 10-letni syn – Bardzo fajna gra. Podobają mi się rosnące bambusy.

Na Plus
·         Gra rodzinna z pandą – czy może być coś bardziej uroczego
·         Gra wygląda pięknie prezentuje się po rozłożeniu na stole (efekt bambusów)
·         Gra po dłuższej rozgrywce posiada efekt trójwymiarowości (figurki, bambusy i kanały)
·         Budowa ogrodu z rosnącymi bambusami plus układ kanałów tworzy naprawdę ogród
·         Gra oferuje bardzo dużo klimatu plus śliczne figurki tytułowej pandy i ogrodnika
·         Instrukcja do gry jest krótka i jasno opisuje zasady dobrze ilustrując je przykładami
·         Gra dysponuje dużą regrywalność- każda rozgrywka to inny układ ogrodu
·         Jedna z nielicznych gier gdzie pogoda realnie wpływa na przebieg gry (kapryśna ta pogoda)
·         Gra dysponuje elementami losowymi kość pogody i dobór kart celów/elementów ogrodu
·         Gra jest rodzinna ale zadowoli też bardziej zaawansowanych graczy zmęczonych Agricolą J
·         Gra oferuje niepowtarzalny klimat japońskiego ogrodu
·         Komiks wprowadzający w klimat gry

Na Minus
·         Gra potrzebuje dużo miejsca na stole (budowanie ogrodu)
·         Gra z pewną z dużą losowością; kość pogody, dobór kart akcji atakującego czy kart celów
·         Gra mimo rodzinnego charakteru i uroczego tematu wymaga zapoznania się z zasadami
·         Gra moim zdaniem jest dla dzieci od 7 lat wymaga analizy celów i układu ogrodu
·         Możliwa negatywna interakcja często niezamierzona
Ps  Lekka gra familijna (wymaga jednak analizy planszy i swoich celów), która dostarczy frajdy zarówno dzieciom (dziewczynki też będą zainteresowane – budowa ogrodu i śliczna panda) jak i zaawansowanym graczom (pozwala odpocząć od rolniczych euro sucharów jak Agricola). Rozgrywka przebiega szybko jednak przy mniejszym gronie graczy najlepiej trzech. Niestety jeśli pozostali gracze skupią się na celach pandy (zjadanie bambusów) to gracz realizujący cele ogrodnika oparte na uprawie odpowiedniej ilości lub wysokości bambusa ma ciężko. Gra polega na znalezieniu odpowiedniego balansu pomiędzy realizacją celów (układ ogrodu, ogrodnika – wzrost bambusów czy pandy – jedzenie bambusów).

Gra wymarzona dla fanów lekkiej rozgrywki z elementami losowymi i wielbicieli klimatu Japonii.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz