Strony

Kategorie

wtorek, 8 sierpnia 2017

Gejsze, czyli japońskie prezenty

Gejsze, czyli japońskie  prezenty
Gra autorstwa Kota Nakayama
Ilustracje autorstwa Maisherly Chan

Rodzinna ocena, czyli co komu podoba się – subiektywnie opisujemy wrażenia z gry

Karol czyli Tata -„Gejsze” tytułu oryginalny „ Hanamikoji” to duża strategia w małym pudełku dla dwóch osób, która polega na zdobyciu sympatii czterech z siedmiu gejsz. Rozgrywka trwa do 20 minut.
 „Gejsze” to mała gra, ale pełnokrwista strategia pełna wyborów kolejności wykonywanych czterech akcji oraz pomyślenia jak zdobyć sympatie gejszy i przechytrzyć swojego przeciwnika. Na odrębne zdanie zasługuje oprawa graficzna gry. Dla mnie to prawdziwa perełka. Ilustracje gejsz na planszach są piękne, a  ich poziom trzymają również ilustracje na kartach prezentów. Grę ilustrowała Pani Maisherly Chan i to ona stworzyła piękny klimat rodem z egzotycznej Japonii.
Zacznijmy zatem od początku.
Celem gry jest zdobycie sympatii czterech z siedmiu gejszy lub jedenaście punktów - każda z siedmiu gejszy ma swój numer (od dwóch do pięciu). Jak zatem przekonujemy gejsze do siebie? Prosto, dając im prezenty w postaci zagranych kart. Sympatię gejszy zdobędzie ten gracz, który podaruje gejszy więcej prezentów na koniec rundy. Gra zatem polega na klasycznym zdobywaniu przewagi. Na początku gry gracze wybierają jedną zakrytą kartę z talii 21 kart prezentów i odkładają ją do pudełka i ona  nie będzie już brała udziału. Następnie każdy z graczy dobiera ze wspólnej talii prezentów sześć kart na rękę. Jednak kwintesencją gry są cztery akcje dzięki, którym zagrywamy karty prezentów w celu zdobycia sympatii gejsz.  Obaj gracze dysponują identycznymi akcjami, kolejność ich zagrania jest dowolna. Każdy  musi jednak wykonać w swojej rundzie wszystkie cztery dostępne akcje. Gracze zagrywają swoje akcje na przemian. Przed wykonaniem każdej akcji gracz dobiera na rękę jedna kartę z talii prezentów. 
Poszczególne akcje to:

1.       Sekret – akcja pozwala graczowi wybrać jedną kartę prezentu. Karta prezentu jest zakryta i jest zagrywana na koniec danej rundy tzn. układana przy danej gejszy – taka niespodzianka dla drugiego gracza
2.       Eliminacja -  akcja umożliwia graczowi wybranie dwóch kart prezentów. Karty prezentów są zakryte i nie wezmą udziału w tej rundzie tzn. nie zostaną dodane do odpowiednich gejsz.
3       Kompromis – akcja pozwala graczowi  na wybór  trzech kart prezentów i odkryte pokazuje drugiemu graczowi, który wybiera jedną kartę i kładzie jako swój prezent przy odpowiedniej gejszy. Pozostałe dwie karty prezentów gracz  zagrywający tę akcję kładzie przy odpowiednich gejszach.
4.       Podwójny podarunek – akcja umożliwia graczowi wybór czterech kart prezentów i utworzenie z nich dwóch par kart. Odkryte pary kart pokazuje drugiemu graczowi, który wybiera jedną z nich. Drugi gracz kładzie karty z tej pary przy odpowiednich gejszach. Pozostałe karty gracz zagrywający akcję kładzie przy odpowiednich gejszach.

Właśnie te akcje decydujące o zagrywaniu kart prezentów tworzą pojedynek umysłów, bo one wymuszają myślenie jakie karty oddać drugiemu graczowi w taki sposób aby zapewnić sobie wygraną. Gra może trwać jedną rundę ok. 15 minut lub kilka rund o ile żaden z graczy nie zdobędzie sympatii czterech gejsz. Sympatię gejsz zaznaczamy za pomocą specjalnych żetonów. Na początku gry żeton jest pośrodku planszy każdej gejszy. Pod  koniec każdej rundy żeton sympatii jest przesuwany w stronę  tego gracza, który wyłożył więcej kart prezentów przy danej gejszy (chyba, że jest remis, wtedy żeton pozostaje pośrodku planszy gejszy).

Podsumowując, „Gejsze” to świetny wybór dla dwóch graczy. Grę zaś wygra ten kto dobierze odpowiednie karty do czterech zagrywanych akcji tak, aby to on przekonał cztery piękne gejsze. Na koniec parę słów o wydaniu przygotowanym przez Naszą Księgarnię (zaznaczam jest to pierwsza gra recenzowana przeze mnie tego wydawnictwa). Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jakością wydania.  Małe wytrzymałe pudełko, wytrzymałe żetony sympatii, porządne plansze gejsz, choć karty prezentów budzą wątpliwości czy wytrzymają dłuższy czas. Miłą niespodzianką jest karta megamocy (ja trafiłem kartę „Start” uprawnia do rozpoczęcia gry po czym przechodzi do ostatniego gracza) oraz kartką z fajną ilustracją (krasnoluda) na wpis imienia właściciela gry. Te dwa małe dodatki tworzą dodatkową moc i frajdę w tym małym pudełku. Ciekawym elementem jest umieszczenie na pudełku oryginalnego tytułu gry „Hanamikoji” co utrzymuje   japoński klimat. Moim zdaniem okładka na pudełku z podobiznami gejsz jest również bardzo klimatyczna – nic tylko grać.

Beata czyli Mama –Gra pięknie wykonana. Bardzo łatwa instrukcja i zasady gry. Świetna rozgrywka dla dwóch osób. Gra wciąga i chętnie w nią grywam. Samo przekupienie gejsz nie jest takie proste i wymaga od nas wytężenia umysłu, aby zaskoczyć przeciwnika.

Maciek czyli 15-letni syn – Gra bardziej dla kobiet. Nie moje klimaty.

Bartek czyli 10-letni syn – Gra ma ładne i kolorowe karty. Jednak gra nie jest moim numerem jeden. Bardziej dla dziewczyn.

Na Plus
·         Świetna gra strategiczna dla dwóch osób – wielbicieli pojedynków
·         Proste zasady z krótka rozgrywka wymaga wysilenia szarych komórek
·         Piękne ilustracje przedstawiające gejsze na płytkach
·         Ilustracje na kartach prezentów również trzymają klimat
·         Japoński klimat tworzony spójnie przez całą szatę graficzną wszystkich elementów gry
·         Małe wytrzymałe pudełko da się zabrać wszędzie w sam raz na wakacje J
·         Dodatkowo karta megamocy i ładna kartka na wpis właściciela gry
·         Gra może zachęcić do gry panie od 10 lat
·         Gra wywołuje syndrom kolejnej partii

Na Minus
·         Brak wersji dla wielu graczy
·         Trochę cienkie karty prezentów wymagają kupienia koszulek

Ps. Gra to prawdziwy majstersztyk w japońskim sosie w małym pudełku. Zatem, nie sugerujcie się małym pudełkiem, bo jest w nim taka gra która sprawi frajdę graczowi na każdym poziomie zaawansowania.

Gra wymarzona dla fanów pojedynków umysłu o urocze gejsze i wielbicieli klimatu Japonii. Nasza Księgarnia dobre wydanie – bardzo podoba mi się karta megamocy i bardzo fajna kartka na wpis właściciela gry nie wspominając o bardzo przystępnej cenie.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz