Sen, czyli jak spać by nie mieć koszmarów
Oprawa graficzna Marcin Minor
Polski wydawca: Nasza Księgarnia
„Sen” to lekka i przyjemna gra karciana
dla każdego śpiocha lubiącego na jawie układać swój sen.
Gra wyjątkowo wydana jak na małą grę karcianą i z pięknymi
ilustracjami przygotowanymi przez Pana Marcina Minora.
Nasza Księgarnia
specjalizuje się w wydawaniu gier karcianych na bardzo wysokim poziomie, tak
było również przy grze „Gejsze” wcześniej przeze mnie recenzowanej.
Zacznę od
okładki gdzie znajduje się na niej wystylizowany tytuł gry Sen z krukiem i piękna
czerwona rybka, w której zarysie można dostrzec twarze dwóch kobiet,
dłonie czy wieżę z lasem.
Otwierając pudełko okazuje się, że jest ono całe
pomalowane w gałęzie drzew z krukami. Następnie widzimy kartę mega mocy – znak
firmowy Naszej Księgarni są to karty dające graczowi jakiś bonus z śmiesznym
rysunkiem – ja uzyskałem prawo grania pionkami w wybranym kolorzeJ.
Potem małą kartkę z
ilustracją krasnala i napisem właściciel gry – tu możemy wykorzystać ołówek
dołączony do gry i od razu wpisać imię czy nick Dalej w nasze ręce trafia instrukcja
do gry i specjalny notatnik do spisywania wyników opatrzony na każdej
stronie tytułem gry sen i sylwetkami lecących kruków. Następnie znajdujemy
kartę promocyjną z innymi grami wydanymi przez Naszą Księgarnię i duży woreczek
strunowy na karty. Na koniec docieramy do samych 54 kart, które są bardzo duże i
opatrzone pięknymi ilustracjami sennych krain – moim faworytem jest czerwona
rybka bez kruków, czerwone drzewo z siedmioma krukami, potwór z szafy z
sześcioma krukami, czy pływający żółw w podwodnym mieście z trzema krukami.
Jednym
słowem jest to wydanie gry na bardzo wysokim poziomie do jakiego przyzwyczaja
nas Nasza Księgarnia.
Na czym polega rozgrywka?
Celem jest ułożenie snu z czterech sennych krain (kart) w taki sposób, aby
było w nich w sumie jak najmniej kruków. W talii znajdują się trzy karty
specjalne z pięcioma, sześcioma i siedmioma krukami oraz karta z dziewięcioma
krukami – pełnią ważną role w dodatkowych trybach gry.
Na początku gry każdy gracz
otrzymuje cztery senne krainy (karty) tworzące jego sen, które należy położyć
rewersem do góry. Pozostałe karty tworzą zakryty stos, a jedna karta z wierzchu
jest wyłożona odkryta obok jako początek stosu odkrytego. Przed rozpoczęciem
gry każdy gracz w tajemnicy przed innymi graczami podgląda dwie krainy z
czterech i ponownie kładzie je zakryte przed sobą.
W czasie swojej tury gracze mogą
dobrać jedną senna krainę (kartę) ze stosu odkrytego albo ze stosu zakrytego. W
wypadku wzięcia karty ze stosu odkrytego gracz zamienia ją na jedną ze swojego
snu. W razie wzięcia karty ze stosu zakrytego gracz może wykonać jedno z trzech
działań:
1.
Zamienić ją na jedną ze swojego snu
2.
Odłożyć ją na odkryty stos
3.
Wykorzystać jej specjalne działanie (np. weź 2
czyli wziąć dwie karty z zakrytego stosu i wybrać jedną w celu zamiany,
odłożenia lub działania specjalnego) albo zagrać jak zwykłą kartę.
Wszystkie wymiany sennych krain
(kart), podrzucanie innym graczom niechcianych kart i zdobywać karty z małą
ilością kruków mają na celu posiadanie najmniej kruków w swoim śnie czyli w czterech kartach.
W wypadku gdy gracz uważa, że ma najmniej kruków krzyczy:
Pobudka!” i runda automatycznie kończy się. Wszyscy gracze odkrywają cztery
karty swojego snu, liczą kruki i wyniki wpisują do notatnika. Następnie
rozpoczyna się kolejna runda. Gra trwa tyle rund póki, któryś z graczy nie
zbierze 100 kruków. Zwycięzcą zostaje ten gracz, który w sumie zgromadzi
najmniej kruków. Gracze mogą skrócić grę poprzez ustalenie innej liczby
zebranych kruków niż 100 np. 50.
Gra posiada ciekawe dodatkowe
warianty gry:
1.
„Nie takie kruki straszne” – gracz, który
posiada najwięcej krain z dziewięcioma krukami nie dodaje ich do swego wyniku.
2.
„Idź na całość!” – gracz, który zgromadził w
swoim śnie tylko krainy z dziewięcioma krukami nie dodaje ich do swego wyniku a
każdy z pozostałych graczy dodaje do swojego wyniku 50 kruków.
3. „Wiem co mam” – gra może wykonać jedno działanie
z trzech. Nowym działaniem jest możliwość wymiany dwóch takich samych krain na
jedną.
Mam wrażenie, że jest to bardziej
angażujący Dixit. Sen to lekka gra rodzinna z przyjemną rozgrywką i wymaga
dobrej pamięci, a czasami szczęścia zwłaszcza, kiedy wymieniamy krainy z
zakrytego stosu.
Na początku gry znamy tylko dwie karty ze swojego snu i dążymy
aby znać wszystkie o ile pamięć pozwoli. Gracze muszą szacować ryzyko w czasie
gry czy krzyknąć Pobudka czy może jeszcze poczekać.
Podsumowując „Sen” przyjemna gra
rodzinna wymagająca dobrej pamięci
nadająca się do gry w każdym gronie i w podróży. Myślę, że może zachęcić osoby
stroniące od planszówek do tzw. pierwszego razu.
Beata czyli Mama – Pięknie wykonana gra. ćwiczy pamięć. Uczy podejmowania decyzji.
Idealna na wspólne gry z dziećmi.
Maciek czyli 16-letni syn – gra prosta, łatwa. Szybko się nudzi. Wolę inną tematykę gry.
Na Plus
·
Gra familijna
·
Piękne ilustracje na kartach
·
Proste zasady – mała bariera wejścia
·
Gra nadaje do zachęcenia nowych osób do gier
planszowych
·
Szybka gra w końcu możesz od razu zawołać:
Pobudka J
·
Gra wywołuje emocje – dużo dzieje się nad stołem
·
Duża frajda z gry i znakomita regrywalność
·
Znakomite wydanie w małym kompaktowym pudełku
·
Bardzo solidne wykonanie
Na Minus
·
Gra jednak wymaga dobrej pamięci i trochę
szczęścia
·
Nie do każdego przemawia temat tej gry nie każdy
jest fanem snu
·
Rozgrywka może nie przypaść do gustu zwolennikom
agresywnej rozgrywki
Ps. Moim zdaniem kolejny hit ze
stajni Naszej Księgarni, drugi po Gejszach. Interesujące dodatkowe warianty gry
szczególnie - „Nie takie kruki straszne”.
Gra dla każdego od małego do
dużego prawdziwy senny hit gier familijnych. Choć nie każdemu może spodobać się temat gry.