niedziela, 19 sierpnia 2018

Azul czyli piękno logiki zaklęte w mauretańskiej mozaice

Azul, czyli piękno logiki zaklęte w mauretańskiej mozaice
Gra autorstwa Michaela Kieslinga
Polski wydawca Wydawnictwo Lacerta

Azulejos to biało-niebieskie płytki ceramiczne sprowadzone zostały przez Maurów do Hiszpanii. Prawdziwy jednak rozkwit tych płytek i nowe wzory dała im Portugalia. Manuel I król Portugalii był tak oczarowany pięknem mozaik jakie widział w jednym z najpiękniejszych pałaców w Alhambrze zbudowanym przez Maurów, że własny pałac w Portugali przyozdobił podobnymi płytkami.


Azul to gra logiczna w układanie mozaiki, która właśnie otrzymała prestiżową nagrodę „Spiel des Jahres”, a wcześniej została grą roku we Francji i była hitem na ostatnich targach w Essen. Gra jest zaprzeczeniem stereotypu nudnej gry logicznej dzięki właśnie swojej pięknej oprawie graficznej nawiązującej do mauretańskich mozaik tworzonych ze znakomicie wykonanych kolorowych płytek. 
Czar tych płytek przypomina element innej gry, czyli przyjemność obcowania z żetonami kamieni z gry Splendor. Jednak o ile kamienie ze Splendora lubiłem mieć w dłoni i układać w stosiki jak żetony w kasynie, tak płytki z Azula uwielbiam oglądać ułożone we wzór mozaiki. W tej grze tworzymy właśnie mozaiki o ustalonym wzorze lub bez wzoru w wersji zaawansowanej. 

Gra polega na układaniu mozaiki z płytek w dwóch kolorach (niebieskim, czerwonym) i trzech wzorach (żółtym z czerwonym wzorem, białym z niebieskim wzorem i czarnym z niebieskim wzorem). Płytki te dobieramy  od pięciu do dziewięciu warsztatów (okrągłych żetonów) zależnie od liczby graczy, na których znajdują się po cztery losowo dobrane płytki z woreczka albo ze środka stołu. Potem układamy je w poziomym rzędzie po lewej stronie naszej mozaiki na planszy gracza. Jeśli dany rząd wypełnimy płytkami w tym samym kolorze to możemy płytkę tego koloru umieścić na przypisanym obok miejscu w mozaice. Uwaga płytki dobieramy zawsze w jednym kolorze z warsztatu np. tylko czerwone a pozostałe odkładamy na środek stołu. Natomiast wszystkie nadmiarowe płytki danego koloru, które nie mieszczą się w uzupełnianym rzędzie lub nie mamy ich gdzie ułożyć trafiają na tzw. podłogę  czyli rząd poniżej mozaiki co skutkuje ujemnymi punktami na koniec każdej tury gry. Tura kończy się kiedy na stole ani w warsztatach nie ma już żadnych płytek do dobrania. Wtedy należy podliczyć punktację za ułożone płytki w mozaice - punkty otrzymuje się za ułożone płytki umieszczoną w mozaice i ułożone linie z przylegających płytek w pionie i poziomie (jedna płytka może być liczona dwa razy jeśli jest w linii poziomej lub pionowej z innymi płytkami) , a punkty ujemne dają płytki z wspomnianej wcześniej tzw. podłogi. Po podliczeniu punktacji w danej turze przechodzimy do następnej tury uzupełniając każdy z warsztatów czterema losowo dobranymi płytkami z woreczka. Gra kończy się jeśli któryś z graczy ułoży poziomy rząd pięciu płytek na swojej mozaice.  Wtedy podliczamy punkty dodając bonusy jakie daje nam ułożenie w mozaice wszystkich płytek jednego koloru i ułożenie pełnej linii płytek w pionie lub poziomie, a grę wygrywa gracz z największą ilością punktów.

 Podsumowując „Azul” to gra, w której piękno płytek i powstające mozaiki zauroczą każdego. Rozgrywka płynnie wprowadza graczy w świat gry logicznej, w której wszyscy staramy się ułożyć jak najwięcej płytek w pionie i poziomie. Jej urok przyciąga jak magnes wszystkich, a w szczególności płeć piękną. Sposób rozgrywki to szybkie rozłożenie, proste zasady i brak w zasadzie agresywnej negatywnej interakcji tworzy z niej idealną grę dla całej rodziny, okraszoną satysfakcją z powstającej kolorowej mozaiki.  

Beata czyli Mama – Bardzo lubię układać kolorową mozaikę. Tworzyć wspaniałe wzory. Relaksować się w gronie rodzinnym przy tej pięknej grze. Polecam !

Bartuś czyli 11 syn -Gra bardzo ciekawa i piękna. Tworząc wzory trzeba również myśleć jak wygrać.

Na Plus
·         Idealna lekka gra rodzinna.Mam czasami wrażenie, że jej piękno koi duszę
·         Gra jest śliczna - kradnie serce ślicznymi płytkami i elegancją wykonania elementów gry
·         Gra doskonale prezentuje się na stole kolorowe mozaiki graczy i warsztaty w płytkami
·         Gra, która poprzez swoją oprawę graficzną przyciąga płeć piękną
·         Gra ma proste zasady – mała bariera wejścia. Każdy chce układać mozaikę
·         Gra świetnie sprawdza się przy każdej liczbie graczy od dwóch do czterech
·         Brak agresywnej negatywnej interakcji – może za wyjątkiem gry we dwoje
·         Bardzo krótkie rozłożenie i szybka rozgrywka pozwala na kilka gier w krótkim czasie
·         Krótko napisana instrukcja całe pięć stron tekstu choć parę wątpliwości trzeba było wyjaśnić
·         Duża regrywalność – wynika z losowego dobierania płytek z klimatycznego woreczka
·         Pudełko swoją szatą graficzną przyciąga wzrok
·         Solidne wykonanie ze spójną oprawą graficzną
·         Jeszcze raz przepiękna gra i tworzymy kolorową mauretańską mozaikę

Na Minus
·         To jednak gra logiczna ukryta w przepięknej oprawie graficznej
·         Element losowy dobieranie płytek do warsztatów z woreczka
·         Gra nie przyciągnie fanów agresywnej negatywnej interakcji

Ps. Gra jest śliczną rodzinną grą logiczną. Jest czymś unikalnym, bo rozgrywka daje przyjemność i możliwość ułożenia mozaiki. Nie znajdziecie tu agresji i blefu, ale piękno i radość z gry. Ta gra to swego rodzaju relaks i odpoczynek od wymagających gier. Stanowi wzorzec dla gier rodzinnych, w których najważniejsza jest przyjemność z grania, a nie kto wygra za wszelką cenę.

Gra rodzinna ucząca budowania piękna zaklętego w mozaikach powstających na planszach graczy. Przyjemność z rozgrywki i piękno elementów gry pozwala zapomnieć, że gramy w układanie elementów w pionie i poziomie. Wszyscy chcą tworzyć coś ładnego, a ta gra jak żadna inna nam to umożliwia.








2 komentarze: