czwartek, 17 sierpnia 2017

Posiadłość Szaleństwa 2 edycja

Posiadłość Szaleństwa 2 edycja, czyli śledztwo w krainie Cthullu
Gra autorstwa Nikki Valens
Na podstawie pierwszej edycji autorstwa Coreya Konieczki

Rodzinna ocena, czyli co komu podoba się – subiektywnie opisujemy wrażenia z gry

Karol czyli Tata -
To już druga edycja gry. Na początku przyznam się nie grałem w pierwszą edycję więc nie mogę porównać wrażeń z gry. Wymienię tylko najważniejsze różnice pomiędzy obydwoma edycjami „Posiadłości Szaleństwa”. Pierwsza edycja gry wymagała mistrza gry (strażnika tajemnic) prowadzącego przygodę natomiast w drugiej edycji przygodę prowadzi aplikacja. Druga edycja wprowadza  tryb dla jednego gracza i jest hybrydą  gry planszowej z aplikacją. Aplikacja jest niezbędna do gry i jest dostępna na PC i tabletach/smartfonach w polskiej wersji językowej.


Każdy z graczy wybiera jednego z ośmiu dostępnych badaczy (min. ksiądz i milioner). Każdy badacz posiada swoją  plastikową figurkę plus kartę postaci z dwoma podstawowymi współczynnikami jakimi są zdrowie i poczytalność oraz sześcioma cechami tj. siła, zwinność, spostrzegawczość, wiedza, wpływ i wola. Wartość wspomnianych sześciu cech to ilość kości jakimi rzucamy przy teście danej cechy wymaganym przez aplikację. Utrata zdrowia czyli otrzymanie kart ran w ilości równej współczynnikowi naszego zdrowia oznacza stan ranny drugi raz oznacza śmierć badacza. Utrata poczytalności jest o wiele ciekawsza (otrzymanie kart przerażenia w ilości równej temu współczynnikowi na karcie postaci) bo oznacza otrzymanie karty obłąkanie z sekretnymi warunkami zwycięstwa dla tego badacza. Otrzymanie ponownie ilości kart przerażenia równej poczytalności oznacza eliminację badacza.

Na kartach każdej postaci znajdziemy też ciekawą historię jego życia, co pozwala lepiej wczuć się w odgrywanie roli swojego badacza. Jeśli w grę zagra tylko jeden gracz to wybiera dwóch badaczy.
Następnie trzeba uruchomić aplikację „Mansion of Madness”, na której wybieramy jedną z czterech przygód o różnej długości gry (od 60 minut do 360 minut) i różnym poziomie trudności. Na pierwszy raz zalecana jest przygoda pod tytułem ‘Cykl Wieczności”. Aplikacja wskaże jakimi przedmiotami i czarami dysponują badacze na początku przygody. Następnie aplikacja uruchamia prolog przygody a lektor odczytuje bardzo klimatyczne wprowadzenie do przygody. Następnie aplikacja krok po kroku prowadzi graczy jak umieścić pierwszy kafelek pomieszczenia wraz ze wszystkimi znacznikami i postaciami niezależnymi.

Dalej rozgrywka dzieli się na dwie fazy:
- faza badaczy – każdy gracz może wykonać dwie akcje spośród następujących dostępnych:
·         Ruch – gracz może przemieścić badacza do dwóch pól
·         Eksploracja – aplikacja umożliwia badaczowi odkrycie i przejście do kolejnego pomieszczenia
·         Przeszukanie – aplikacja umożliwia badaczowi sprawdzenie ciekawych miejsc
·         Przekazywania – badacz może przekazać innemu badaczowi dowolną ilość przedmiotów
·         Oddziaływania – aplikacja umożliwia rozmowę z napotkanymi postaciami niezależnymi
·         Akcje specjalne – wykonanie ich umożliwia aplikacja lub przedmioty/czary
·    Ataku/unikania – aplikacja umożliwia podjęcie walki z potworami lub unikania potworów podczas ruchu 

-faza mitów – aplikacja odpowiada w całości za tę fazę w czasie której:
· Wydarzenia mitów- aplikacja generuje wydarzenia dotyczące wszystkich badaczy lub znajdujących się na danym obszarze (najczęściej nieprzyjemne w skutkach)
·    Aktywacja potworów – aplikacja porusza potworami i atakuje o ile znajdą się one na polu z badaczem
·       Testy przerażenia – aplikacja przeprowadza testy na poczytalność przeciwko potworom

Po zakończeniu fazy mitów następuje faza badaczy i tak dalej na przemian.

Wygrana to spełnienie warunków określonych w danej przygodzie. Często jest to zebranie odpowiedniej ilości dowodów w sprawie, które to umożliwiają wykonanie zadania finałowego o wszystkim poinformuje nas aplikacja. Jednak trzeba uważać na czas gry, jeśli gramy zbyt długo aplikacja może utrudnić nam wykonanie zadania lub ogłosić naszą przegraną. Oczywiście przegraną oznacza wyeliminowanie wszystkich badaczy.
Potwory (to co tygryski lubią najbardziej) są licznie reprezentowane w grze jest ich dziewięć rodzajów (kultyści , pomioty istot z głębin, duchy, straszliwi łowcy, istoty z głębin, hybrydy istot z głębin, dzieci Dagona, kapłan Dagona, miejscowy aktyw – zamieszki, gwiezdny pomiot). Każdy rodzaj potworów ma swoje figurki, które proszą się o malowanie oraz żetony wkładane w podstawkę z wartościami cech czujność czy przerażanie.

Kolejną rzeczą wyróżniającą tę grę są interaktywne łamigówki (układanie obrazków, otwieranie zamków czy odgadnięcie szyfru) w aplikacji, które musimy rozwiązać by otworzyć np. sejf skrywający dowody plugawych obrzędów.
Podsumowując, „Posiadłość Szaleństwa 2 edycja” to świetny wybór dla graczy lubiących dungeon crawlery jak i gry detektywistyczne z domieszką tajemnicy czy horroru. Ta gra zaskakuje za każdym razem. Jest świetnym wyborem dla graczy lubiących kooperację ale oferuje również zmianę zasad wygranej jeśli otrzymamy kartę obłąkanie. Gra wciąga klimatem tajemnicy zręcznie tworzonym przez  aplikację, ilustracje i figurki – ta gra wymiata i jeszcze do tego dzieje się w świecie Cthullu. Polecam.

Beata czyli Mama – Bardzo fajna gra z wykorzystaniem aplikacji. Muzyka wprowadza odpowiedni nastrój. Nie jest łatwo wygrać, ale jest to możliwe. Mi się udało. Hura! 

Maciek czyli 14-letni syn – Gra  mnie nie przekonała. Wolę gry innego rodzaju.

Bartek czyli 9-letni syn – Gra interesująca i lubię odkrywać nowe miejsca na planszy. Ładne figurki potworów.

Na Plus
·         Gra wciągnie każdego gracza (jednego jak i pięciu graczy) w klimat świata Cthullu
·       Gra z aplikacją zamiast mistrza gry – poziom przygody nie zależy od doświadczenia mistrza gry
·         Gra to znakomite połączenie  RPG z elementami gry detektywistycznej
·         Gra/aplikacja reaguje na decyzje graczy i ich wybory zmieniając bieg przygody
·         Gra/aplikacja oferuje ciekawe interaktywne łamigówki do rozwiązania
·         Gra trafi do wielbicieli historii detektywistycznych połączonych z horrorem – Pies Baskervillów
·         Szaleństwo bohatera zmienia zasady zwycięstwa (np. ukryty zdrajca)
·         Każda przygoda to kolejna historia tworzona przez graczy i za każdym razem inna
·         Gra jako pierwsza tak kompletnie wykorzystuje aplikację w polskiej wersji (dostępna na PC i tablety/smartfony), która zarządza:
o   Fazą mitów
o   Zdarzeniami (np. interaktywne łamigówki)
o   Postaciami fabularnymi
o   Potworami
o   Zmienia układ planszy
·         Aplikacja oferuje czytany prolog do każdej przygody (jest ich cztery) i klimatyczną muzykę
·         Aplikacja pozwala przerwać rozgrywkę i zapisać nasze postępy – plansza musi zostać na stole
·         Świetnie wykonane figurki bohaterów i potworów – można je pomalować
·       Ilustracje bez zarzutu w dużej części znane z innych gier tj. Horror w Akrham, czy Eldritch Horror
·         Modułowe plansze – dodające klimatu poprzez ilustracje przedstawiające  miejsca w grze (od salonu po podwórko czy ulicę)
·         Duża  regrywalność  za każdym razem inne rozpoczęcie każdej przygody włącznie nieco inny układ planszy
·         Syndrom kolejnej partii – ciekawe historie wciągają jak odkurzacz
·         Instrukcja gry dotyczy  również sposobu posługiwania się aplikacją
·         Gra posiada pełnoprawny tryb dla jednej osoby

Na Minus
·         Gra odstraszy osoby nie przepadające za światem Cthullu czy horrorem
·         Hybryda gry planszowej  z aplikacją, czyli jednak gra z prądem
·         Gra potrzebuje dużo miejsca i czasu
Ps. Atmosfera żywcem wzięta ze świata Cthullu, czyli szybciej oszalejesz niż rozwiążesz tajemnicę. 
Jednak kiedy oszalejesz gra zmienia dla Ciebie zasady zwycięstwa można wygrać, kiedy inni gracze przegrają. Aplikacja jest integralną częścią gry i tworzy nowy rodzaj gry.  Dla mnie jest to hit szczególnie, że można równie dobrze bawić grając samemu jak i w gronie znajomych.

Gra wymarzona dla fanów klimatu ze świata Cthullu autorstwa Howarda P. Lovecrafta









Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza