sobota, 3 listopada 2018

Sen

Sen, czyli jak spać by nie mieć koszmarów
Gra autorstwa Gamewright
Oprawa graficzna Marcin Minor

Polski wydawca: Nasza Księgarnia

„Sen” to lekka i przyjemna gra karciana dla każdego śpiocha lubiącego na jawie układać swój sen. 
Gra  wyjątkowo wydana jak na małą grę karcianą i z pięknymi ilustracjami przygotowanymi przez Pana Marcina Minora. 
Nasza Księgarnia specjalizuje się w wydawaniu gier karcianych na bardzo wysokim poziomie, tak było również przy grze „Gejsze” wcześniej przeze mnie recenzowanej. 
Zacznę od okładki gdzie znajduje się na niej wystylizowany tytuł gry Sen z krukiem i piękna czerwona rybka, w której zarysie można dostrzec twarze dwóch kobiet, dłonie czy wieżę z lasem. 
Otwierając pudełko okazuje się, że jest ono całe pomalowane w gałęzie drzew z krukami. Następnie widzimy kartę mega mocy – znak firmowy Naszej Księgarni są to karty dające graczowi jakiś bonus z śmiesznym rysunkiem – ja uzyskałem prawo grania pionkami w wybranym kolorzeJ
Potem małą kartkę z ilustracją krasnala i napisem właściciel gry – tu możemy wykorzystać ołówek dołączony do gry i od razu wpisać imię czy nick Dalej w nasze ręce trafia instrukcja do gry i specjalny notatnik do spisywania wyników  opatrzony na każdej stronie tytułem gry sen i sylwetkami lecących kruków. Następnie znajdujemy kartę promocyjną z innymi grami wydanymi przez Naszą Księgarnię i duży woreczek strunowy na karty. Na koniec docieramy do samych 54 kart, które są bardzo duże i opatrzone pięknymi ilustracjami sennych krain – moim faworytem jest czerwona rybka bez kruków, czerwone drzewo z siedmioma krukami, potwór z szafy z sześcioma krukami, czy pływający żółw w podwodnym mieście z trzema krukami. 
Jednym słowem jest to wydanie gry na bardzo wysokim poziomie do jakiego przyzwyczaja nas Nasza Księgarnia.
Na czym polega rozgrywka? 
Celem jest ułożenie snu z czterech sennych krain (kart) w taki sposób, aby było w nich w sumie jak najmniej kruków. W talii znajdują się trzy karty specjalne z pięcioma, sześcioma i siedmioma krukami oraz karta z dziewięcioma krukami – pełnią ważną role w dodatkowych trybach gry. 
Na początku gry każdy gracz otrzymuje cztery senne krainy (karty) tworzące jego sen, które należy położyć rewersem do góry. Pozostałe karty tworzą zakryty stos, a jedna karta z wierzchu jest wyłożona odkryta obok jako początek stosu odkrytego. Przed rozpoczęciem gry każdy gracz w tajemnicy przed innymi graczami podgląda dwie krainy z czterech i ponownie kładzie je zakryte przed sobą.
W czasie swojej tury gracze mogą dobrać jedną senna krainę (kartę) ze stosu odkrytego albo ze stosu zakrytego. W wypadku wzięcia karty ze stosu odkrytego gracz zamienia ją na jedną ze swojego snu. W razie wzięcia karty ze stosu zakrytego gracz może wykonać jedno z trzech działań:

1.       Zamienić ją na jedną ze swojego snu
2.       Odłożyć ją na odkryty stos
3.       Wykorzystać jej specjalne działanie (np. weź 2 czyli wziąć dwie karty z zakrytego stosu i wybrać jedną  w celu zamiany, odłożenia lub działania specjalnego) albo zagrać jak zwykłą kartę.

Wszystkie wymiany sennych krain (kart), podrzucanie innym graczom niechcianych kart i zdobywać karty z małą ilością kruków mają na celu posiadanie najmniej kruków w swoim śnie czyli w czterech kartach. 
W wypadku gdy gracz uważa, że ma najmniej kruków krzyczy: Pobudka!” i runda automatycznie kończy się. Wszyscy gracze odkrywają cztery karty swojego snu, liczą kruki i wyniki wpisują do notatnika. Następnie rozpoczyna się kolejna runda. Gra trwa tyle rund póki, któryś z graczy nie zbierze 100 kruków. Zwycięzcą zostaje ten gracz, który w sumie zgromadzi najmniej kruków. Gracze mogą skrócić grę poprzez ustalenie innej liczby zebranych kruków niż 100 np. 50.

Gra posiada ciekawe dodatkowe warianty gry:
1.       „Nie takie kruki straszne” – gracz, który posiada najwięcej krain z dziewięcioma krukami nie dodaje ich do swego wyniku.
2.       „Idź na całość!” – gracz, który zgromadził w swoim śnie tylko krainy z dziewięcioma krukami nie dodaje ich do swego wyniku a każdy z pozostałych graczy dodaje do swojego wyniku 50 kruków.
3.    „Wiem co mam” – gra może wykonać jedno działanie z trzech. Nowym działaniem jest możliwość wymiany dwóch takich samych krain na jedną.

Mam wrażenie, że jest to bardziej angażujący Dixit. Sen to lekka gra rodzinna z przyjemną rozgrywką i wymaga dobrej pamięci, a czasami szczęścia zwłaszcza, kiedy wymieniamy krainy z zakrytego stosu. 
Na początku gry znamy tylko dwie karty ze swojego snu i dążymy aby znać wszystkie o ile pamięć pozwoli. Gracze muszą szacować ryzyko w czasie gry czy krzyknąć Pobudka czy może jeszcze poczekać.

Podsumowując „Sen” przyjemna gra rodzinna wymagająca  dobrej pamięci nadająca się do gry w każdym gronie i w podróży. Myślę, że może zachęcić osoby stroniące od planszówek do tzw. pierwszego razu. 

Beata czyli Mama – Pięknie wykonana gra. ćwiczy pamięć. Uczy podejmowania decyzji.
Idealna na wspólne gry z dziećmi.

 Maciek czyli 16-letni syn – gra prosta, łatwa. Szybko się nudzi. Wolę inną tematykę gry.

Na Plus
·         Gra familijna
·         Piękne ilustracje na kartach
·         Proste zasady – mała bariera wejścia
·         Gra nadaje do zachęcenia nowych osób do gier planszowych
·         Szybka gra w końcu możesz od razu zawołać: Pobudka J
·         Gra wywołuje emocje – dużo dzieje się nad stołem
·         Duża frajda z gry i znakomita regrywalność
·         Znakomite wydanie w małym kompaktowym pudełku
·         Bardzo solidne wykonanie

Na Minus
·         Gra jednak wymaga dobrej pamięci i trochę szczęścia
·         Nie do każdego przemawia temat tej gry nie każdy jest fanem snu
·         Rozgrywka może nie przypaść do gustu zwolennikom agresywnej rozgrywki

Ps. Moim zdaniem kolejny hit ze stajni Naszej Księgarni, drugi po Gejszach. Interesujące dodatkowe warianty gry szczególnie - „Nie takie kruki straszne”.

Gra  dla każdego od małego do dużego prawdziwy senny hit gier familijnych. Choć nie każdemu może spodobać się temat gry.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz