Takenoko, czyli jak chińska panda staje się koszmarem japońskiego ogrodnika
Gra autorstwa Antoine’a Bauzy
Rodzinna ocena, czyli co komu podoba się – subiektywnie
opisujemy wrażenia z gry
Karol czyli Tata -
„Takenoko” to gra rodzinna od
dwóch do czterech osób z elementami przestrzennymi w postaci rosnących bambusów
w japońskim ogrodzie. Rozgrywka trwa od 45 minut do godziny.
„Takenoko” stanowi odmianę lekkiej gry o
tematyce meteorologiczno-ogrodniczej w absolutnie znakomitym klimacie Japonii z
uroczą choć wiecznie głodną chińską pandą i zapracowanym japońskim ogrodnikiem.
Gra stanowi wyścig pomiędzy graczami w celu zdobycia jak największej ilości
punktów, które otrzymują poprzez realizację celów z posiadanych kart a są ich
trzy rodzaje (tym wyżej punktowane im trudniejsze do wykonania):
1. ogrodu - zbudowanie odpowiedniego układu ogrodu
w danym kolorze (zielony, różowy i żółty)
2. \ogrodnika – wyhodowanie określonej ilość i
wielkości bambusów w danym kolorze (rosną do góry)
3. pandy – zjedzenie odpowiedniej ilości i koloru
zestawu bambusów
Każdy z graczy na początku
rozgrywki otrzymuje po trzy cele – jeden z każdego wyżej wymienionego rodzaju
oraz swoją planszę gracza (oczywiście z pandą) z dwoma drewnianymi żetonami do
zaznaczania podjętych akcji w danej turze. Żetony akcji są opatrzone ładnymi
wzorami nadającymi dodatkowy klimat grze.
Jak wyżej wskazałem każdy gracz
realizuje swoje cele poprzez dwie akcje podejmowane w swojej turze (wyjątkowo
mogą to być trzy o ile kostka pogody nam na to pozwoli). Tura każdego gracza rozpoczyna
się od rzutu kością pogody to jest wpływ pogody na działania gracza np.:
o słońce
– to dodatkowa akcja dla gracza (nie może być jednakowych akcji)
o deszcz
– nawodnienie jednego elementu ogrodu (bambus rośnie o jeden pęd w górę)
o wiatr
– możliwość wykonania dwóch jednakowych akcji w turze przez gracza
o piorun
– możliwość przeniesienia pandy na dowolne pole na planszy (i zjedzenie jednego
pędu bambusa)
o chmura
– możliwość pobrania usprawnienia (specjalny żeton, który kładziemy na kaflu na
planszy: blokada przed zjedzeniem bambusa przed pandę, nawodnienie – nawet gdy
nie dochodzi tam woda, nawóz – bambus rośnie o dwa pędy w górę)
o znak
zapytania – gracz wybiera jeden z powyższych wyników na kości pogody
Gracz po poznaniu wyniku rzutu na
kości pogodowej ma do wyboru podjęcie dwóch akcji z pięciu możliwych w celu
realizacji celów z posiadanych na ręku kart celów (układu ogrodu, ogrodnika czy
pandy). Gracz nie może podejmować dwóch takich samych akcji chyba, że kość
pogody mu na to pozwoli (wyrzucony na kości symbol wiatru). Zatem jakie gracz
może wybrać akcje:
o dobranie
trzech pól ogrodu, z których wybieramy jeden i dokładamy do ogrodu
o pobranie
kanału nawadniającego (bambus rośnie tylko jeśli fragment ogrodu ma dostęp do
wody) – kanał ten można od razu umieścić na planszy, można też przechować na
swojej planszy gracza
o ruch
ogrodnikiem (w linii prostej); pole, na którym skończy (o ile jest nawodnione)
dostaje nowy pęd bambusa (bambus rośnie w kolorze pola (żółty bambus na żółtym
polu) do wysokości czterech pędów w górę.
o ruch
pandą (w linii prostej); na polu, na którym skończy ruch, panda zjada jeden pęd
bambusa – pęd bambusa trafia na planszę gracza.
o pobranie
karty z celem (jak już wiemy mamy ich 3 rodzaje); dobieramy kartę dowolnego
typu (limit kart 5)
Jeśli w czasie swojej tury gracz wypełni jakiś
cel z posiadanej karty to ją odsłania dzięki czemu inni gracze wiedzą kto jest
liderem w danej turze. Gra trwa do momentu jeśli jeden z graczy osiągnie
określoną ilość celów w grze przypisaną do liczby grających (np. dla trzech
graczy jest osiem celów) wtedy zaczyna się ostatnia runda gry. Gracz z ośmioma celami otrzymuje kartę
cesarza (zielona) i kończy swoją turę po czym pozostali gracze wykonują
ostatnią turę. Na koniec gry gracze zliczają punkty z odkrytych/wykonanych
przez siebie kart celów i wygrywa ten gracz który ma ich najwięcej. Gracze ten
otrzymuje tytuł cesarskiego ogrodnika J
Podsumowując, „Takenoko ” to gra familijna,
gra dla całej rodziny w tym co ważne jest w stanie swoim wyglądem i tematyką
przekonać do gry płeć piękną. Gra posiada proste zasady ale wymaga obrania jakieś
strategii wykonywania celów i wzięcia pod uwagę losowość (kość czy wylosowane
karty celów).
Beata czyli mama – Bardzo ładna
kolorowa gra. Wymaga myślenia i kombinowania. Jak każda gra w stylu japońskim
pięknie wykonana.
Maciek czyli 15-letni syn – gra zupełnie nie w moim stylu. Nie przyciągnęła mojej uwagi.
Bartek czyli 10-letni syn – Bardzo
fajna gra. Podobają mi się rosnące bambusy.
Na Plus
·
Gra rodzinna z pandą – czy może być coś bardziej
uroczego
·
Gra wygląda pięknie prezentuje się po rozłożeniu
na stole (efekt bambusów)
·
Gra po dłuższej rozgrywce posiada efekt
trójwymiarowości (figurki, bambusy i kanały)
·
Budowa ogrodu z rosnącymi bambusami plus układ
kanałów tworzy naprawdę ogród
·
Gra oferuje bardzo dużo klimatu plus śliczne
figurki tytułowej pandy i ogrodnika
·
Instrukcja do gry jest krótka i jasno opisuje
zasady dobrze ilustrując je przykładami
·
Gra dysponuje dużą regrywalność- każda rozgrywka
to inny układ ogrodu
·
Jedna z nielicznych gier gdzie pogoda realnie
wpływa na przebieg gry (kapryśna ta pogoda)
·
Gra dysponuje elementami losowymi kość pogody i
dobór kart celów/elementów ogrodu
·
Gra jest rodzinna ale zadowoli też bardziej
zaawansowanych graczy zmęczonych Agricolą J
·
Gra oferuje niepowtarzalny klimat japońskiego
ogrodu
·
Komiks wprowadzający w klimat gry
Na Minus
·
Gra potrzebuje dużo miejsca na stole (budowanie
ogrodu)
·
Gra z pewną z dużą losowością; kość pogody,
dobór kart akcji atakującego czy kart celów
·
Gra mimo rodzinnego charakteru i uroczego tematu
wymaga zapoznania się z zasadami
·
Gra moim zdaniem jest dla dzieci od 7 lat wymaga
analizy celów i układu ogrodu
·
Możliwa negatywna interakcja często
niezamierzona
Ps Lekka gra familijna (wymaga jednak analizy
planszy i swoich celów), która dostarczy frajdy zarówno dzieciom (dziewczynki
też będą zainteresowane – budowa ogrodu i śliczna panda) jak i zaawansowanym
graczom (pozwala odpocząć od rolniczych euro sucharów jak Agricola). Rozgrywka
przebiega szybko jednak przy mniejszym gronie graczy najlepiej trzech. Niestety
jeśli pozostali gracze skupią się na celach pandy (zjadanie bambusów) to gracz
realizujący cele ogrodnika oparte na uprawie odpowiedniej ilości lub wysokości
bambusa ma ciężko. Gra polega na znalezieniu odpowiedniego
balansu pomiędzy realizacją celów (układ ogrodu, ogrodnika – wzrost bambusów
czy pandy – jedzenie bambusów).
Gra wymarzona dla fanów lekkiej rozgrywki z elementami losowymi i
wielbicieli klimatu Japonii.